lørdag den 6. oktober 2012

Lang weekend



Under den lange weekend tog vi til Volta flodens udmunding i den østlige del af Ghana.

 Den lange weekend betød også afslutningen på modul 2 ”polititcal ecology” med Anders Burman som underviser. Det betød farvel middag på en restaurant, der hedder kokodo. Vi har før været der, hvor jeg bestilte hummer. Ja en hummer ret koster lige omkring 65kr, hvilket jo svarer til en menu på McDonalds, så prisen er til at leve med. Især når man tænker på, at det er et af de dyrere steder i byen og hummeren er den dyreste ret. Denne gang valgte jeg ikke Hummer, men prøvede i steder grillede rejer (flertal). Jeg havde en ide om at jeg fik flere mindre rejer, men i stedet fik jeg en kæmpe reje. Jeg vidste ikke rejer kunne blive så store? 





Anders Burmans undersvisning og modul 2 har givet et godt indblik i political ecology. Så stor ros til Anders!! 


Men nu til den lange weekend og voltas udmunding. Weekenden gav også det første med Ghanas offentlige busselskab ”metro mass”. Cape Coast til Accra, en tur på 3 – 4 timer, til en pris på cirka 15kr. det må siges at være en god pris, hvert fald når man tænker på, hvad turen ville koste hjemme i Danmark.

 Efter en overnatning i Accra, tog vi videre til Ada Foah med "tro tro".


 Her fandt vi en Beach Camp, hvor man sover i små hytter på stranden, hvor gulvet er sandet. Campen var placeret på en ”tange” med havet på den ene side og lagunen på den anden. Man badede i Lagunen, da vandet i havet var alt for kraftigt hvad angår bølger. Samtidig var vandet i Lagunen også lavere og varmere!! 

De kraftige bølger har betydet, at Ghana har investeret store summer penge i kystbeskyttelse, for at undgå at havet ikke bryder igennem til lagunen. Så her er kystbeskyttelse, der nogen steder bestod af hård kystbeskyttelse i form af massive sten langs kysten (som kan ses på billedet) og høfder, som vi også benytter i stor stil på den danske vestkyst. 






 
Vi besøgte en by ved Keta lagunen. Her stødte vi på en begravelse, der var mere festlig end en begravelse man kender hjemme fra. Vi blev inviteret ind i festen og jeg blev taget ud på dansegulvet, hvor jeg skulle lære en ”lokal” dans. Dette kunne jeg selvfølgelig ikke finde ud af, hvilket jo bare var til stor underholdning for de andre gæster.
Folk er venlige og gæstfri hernede, så det er nemt og sikkert at rejse rundt hernede. Billedet nedenfor viser nok deres venlighed ret godt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar